Spoiler-Free Review: Venom: Let It Be Carnage Recapures Charm of Original Motion Picture

The New Marvel och Sony Motion Picture Venom: Let There Be Carnage är både varmt förväntat och en film som fortfarande drar nytta av låga förväntningar. Jag förväntade mig att originalet 2018 skulle vara en katastrof eller åtminstone en besvikelse. Istället fick vi alla en film som var förvånansvärt söt för en film om mordiska Goopy Aliens. Uppföljaren gör sitt bästa för att återta charmen i den första filmen, samtidigt som två av de mest populära Marvel-skurkar som någonsin kommer ut från Spider-Man. Tom Hardy är på sin svettiga och maniska bäst som Eddie Brock, som försöker hantera sin symbios. Samtidigt gör Woody Harrelson ett passerbart jobb som Cletus Kasady, den mänskliga halvan av Carnage.

Venom: Let There Be Carnage är en två timmars film, men en som känns kortare på ett bra sätt. Motionbilden börjar något långsamt och studsar fram och tillbaka mellan Brock och Kasady hela tiden. De tappar inte på någon av karaktärerna för länge, och varje berättelse höll mitt intresse tills nästa switch. Naturligtvis, så småningom, de två möter, och regissören Andy Serkis gör ett bra jobb med att hålla CGI Mish-Mash som är Venom och Carnage som kämpar visuellt distinkt och intressant. Naturligtvis är det ett rörligt mål. Liksom med den ursprungliga filmen kan Symbiote -slagsmålen vara mycket. Det är så fantastiskt att det kan vara svårt att glömma din checka ut tydliga datorgenererade visuella effekter. Fortfarande är den här filmen tillräckligt bra för att nitpicking VFX egentligen är allt man kan göra för att inte bara ryna över den.

Detta är goda nyheter för Sony Pictures ‘ständigt växande Spider-vers. Marvel Studios och Sony Pictures kanske inte har en aktiv affärsideal nu. Ändå, med Multiverse nu i spel, är det inte svårt att göra allt anslutet.

x

0 sekunder av 12 minuter, 40 sekunder

leva
00:00
12:40
12:40

Venom och Eddie är det känslomässiga hjärtat i filmen

Bild med hjälp av Sony Pictures

Michelle Williams är tillbaka som Eddies tidigare flamma Anne Weying (liksom Reid Scott är tillbaka som Dr. Dan). Ändå, medan de spelar Standard Regular Humans ™ i en superhjältefilm, representerar de också något djupare. Anne och Dan är de delar av Eddies liv som han hoppas komma tillbaka till men inte kan. (Trots vad den sena Stan Lee sa i slutet av den sista.) Gift och Eddie känner båda en uppgift att ta hand om dem båda, även om Dan bara motvilligt. Fortfarande är deras framtida vägar med varandra, och det lämnar inte utrymme för Venom och Eddie för att få flickan.

Där filmen förbättras även på några av de (tidiga) giftkomikerna är att Symbiote och Eddie har distinkta, motstridiga personligheter. Som med många moderna Marvel -filmer finns det mycket mer komedi än du kan förvänta dig. Den första akten i filmen är i allmänhet Eddie och Venoms komedi -duo, eftersom de båda försöker anpassa sig till sin nya situation. På ett sätt är det mellersta delen av den här filmen lite av en kommande historia för Venom. Jag indikerar naturligtvis inte (bara) sexualitet. Venom är trots allt en hög med svart goo. Men en del av den här filmbilden handlar om Venom att hitta sin egen identitet utanför Eddie. Överraskande är den här filmbilden biografen för människor som försöker förmedla emotionella, psykologiska upplevelser till andra mänskliga (och främmande) varelser.

Bild med hjälp av Sony Pictures

Tyvärr får Naomie Harris skrik lite av den korta skriptet i filmen. Hon är exceptionellt kraftfull, men hon har egentligen inte sin egen byrå eller karaktärbåge. Vilket är synd, eftersom Harris som skådespelare avsåg denna film att äta. Jag hoppas att hon är en kandidat för en spindelversisk serie på Amazon Prime.

Venom 2 är en solid superhjälte -regissedebut för Andy Serkis

Bild av Jay Maidment med hjälp av Marvel

Manusförfattaren Kelly Marcel och Hardy drömde upp historien, med Marcel som gjorde det tunga lyftet på manus. Men efter att ha regisserat 2018: s Mowgli, går Andy Serkis bakom kameran här och visar att han kan hålla en gatanivå superhjälte-berättelse i rörelse. Till skillnad från den ursprungliga filmen är insatserna här inte helt jordskalande.

I stället för en främmande invasion kämpar Venom och Eddie bara för sina liv. För en pratande Psycho-mördare i Heads-stil, kasady rycker inte ens upp det höga av ett civil kroppsantal. Det finns inte skyskrapor som smuldrar till damm och det finns en scen där skräckslagen Joes och Janes stirrar på en live -nyhetssändning och undrar om detta är slutet. Istället, Venom: Let It Be Carnage gör vad den normala superhjältefilmen inte: litar på mindre insatser. Visst, Carnage är en fara för oskyldiga och hjältens nära och kära, men världen kommer inte att ta slut om de misslyckas. Det gör inte historien mindre intressant, utan hjälper oss snarare att förhålla oss till den centrala konflikten.

Filmen fastnar inte heller i kraftig utställning eller kraftutforskning. Carnages ursprung liknar mycket hans ursprung i serierna. Men “hur” och “varför”adresseras aldrig, och det är bra. När det gäller varför Carnage är så mycket mer dödligt än Venom verkar vara? Det förklarades i trailern för Venom: Låt det finnas blodbad. Han är röd. Detta kan kännas som en övervakning eller dålig berättelse, men det är det inte. Serkis, Marcel och företaget fastnar inte i lore-Babble och fokuserar bara på karaktärerna själva, mänskliga eller på annat sätt. Tillsammans med Shriek kunde Carnage som enhet använda lite mer definition. Inget av detta kommer emellertid i vägen för en hjärtvärmande berättelse och spännande handling.

Venom: Låt det finnas blodbad är för närvarande i filmteatrar.

Vad tycker du om filmen? Dela dina tankar, reaktioner och recensioner i kommentarerna nedan. Det är också platsen att gå över den stora spoilern i slutet. (Så varnas.)